Werken met een beperking

Met een beperking is het niet altijd mogelijk om volledig te werken. Soms heeft u extra begeleiding nodig. De gemeente helpt u om werk te vinden dat bij u past.

De gemeente kan bijvoorbeeld zorgen voor:

  • Aanpassing van uw werkplek. Zoals een aangepaste bureaustoel of een zit- en stahulp.
  • Een jobcoach. Dat is iemand die u helpt op het werk.
  • Beschut werk. Dat is werk voor mensen die niet bij een gewoon bedrijf kunnen werken. Er zijn extra aanpassingen en begeleiding aanwezig.
  • Vrijwilligerswerk en dagbesteding.
  • Ook UWV biedt ondersteuning. Vraag ernaar bij uw contactpersoon van UWV.

De gemeente zorgt voor begeleiding naar werk en biedt een uitkering als dat nodig is. Kijk voor meer informatie over werken en meedoen op de website van de gemeente.

Informatie over werken met een beperking krijgt u bij het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente Ouder-Amstel. Zij bieden ondersteuning en geven persoonlijk advies.

U kunt ook contact opnemen met MEE Amstel en Zaan. Zij kunnen u helpen met zoeken naar werk dat bij u past. Ook als u moeite hebt om werk te behouden, kunnen zij samen met u kijken waar dat aan ligt.

Wilt u graag werken, maar lukt het niet en komt u hierdoor in geldnood? Vraag dan een uitkering aan. Verdient u te weinig, dan wordt uw inkomen aangevuld. Bel UWV voor meer informatie of stuur een e-mail.

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam
Website
www.meeaz.nl
E-mailadres
informatie@mee-az.nl
Telefoonnummer
020 512 72 72

Zorgadviespunt Ouder-Amstel (ZAP)

Bezoekadres
Vondelstraat 1
1191 BD Ouderkerk aan de Amstel
Postadres
Postbus 35
1190 AA Ouderkerk aan de Amstel
Website
www.ouder-amstel.nl/zorgadviespunt
E-mailadres
zorgadviespunt@ouder-amstel.nl
Telefoonnummer
020 496 21 21

Gemeente Ouder-Amstel - ondersteuning naar werk

Website
https://www.ouder-amstel.nl/Home/Werk_en_inkomen/Ondersteuning_naar_werk

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? De gemeente kan u helpen bij het vinden van de juiste ondersteuning. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nog zelf kan doen of regelen en wat u nodig heeft. De gemeente besluit op basis van dit gesprek welke ondersteuning u krijgt. Maak een afspraak met het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente om te bespreken of en welke ondersteuning u nodig heeft.

Wilt u onafhankelijke hulp bij het vinden van de juiste ondersteuning? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

Bent u mantelzorger en op zoek naar de juiste hulp? Neem dan contact op met één van de twee mantelzorgorganisaties die in de gemeente Ouder-Amstel actief zijn.

Ook kunt u een mantelzorgmakelaar inscahkelen. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

 

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam
Website
www.meeaz.nl
E-mailadres
informatie@mee-az.nl
Telefoonnummer
020 512 72 72

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-nodig/hulp-bij-regelen-zorg

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Voor juridisch advies kunt u (gratis) terecht bij de rechtswinkel van Coherente. Kijk op de website voor informatie.

Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.

Sociaal Verhaal - rechtshulp door vrijwilligers

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur

Website
www.sociaalverhaal.com/contactformulier
E-mailadres
info@sociaalverhaal.com
Telefoonnummer
085 301 00 72 of Whatsapp uw vraag: 06 112 99 333

Coherente

 

Activiteitenlocaties:

    \t
  • Bindelwijk Koningin Julianalaan 16 1191 CD
  • \t
  • Ouderkerk aan de Amstel
  • \t
  • Dorpshuis Dorpsplein 60 1115 CX Duivendrecht

http://hulpwijzerouder-amstel.nl/sdu/werken-en-leren/leren/bijscholen

Bezoekadres
Diedrick van Haarlemstraat 3
1191 AX Ouderkerk aan de Amstel
Postadres
Postbus 63
1190 AB Ouderkerk aan de Amstel
Website
www.coherente.nl
E-mailadres
info@coherente.nl
Telefoonnummer
020 496 36 73

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)